Meglehetsen hzagosak a tanulk ismeretei az 1956-ban trtntekrl - erre dertett fnyt a Szocio-Grf Piac- s Kzvlemny-kutat Intzet ltal a Lauer Learning megbzsbl ksztett felmrs.
Freedom Fighters
A kutatst 705 kzpiskols s frissen rettsgizett megkrdezsvel folytattk, azzal a cllal, hogy feldertsk a fiatalok 1956-os forradalommal kapcsolatos ismereteit. Kvncsiak voltak arra is, milyen rdeklds lenne egy a tmval foglalkoz, az oktatsban alkalmazhat szmtgpes program irnt. Viszgltk a tanulk trgyi tudst, attitdjt, valamint 41 ltalnos- s kzpiskolai trtnelemtanrnak a forradalom oktatsrl alkotott vlemnyt is.
A „Freedom Fighters 1956” cmmel folytatott kutatsbl kiderlt: az 50 vvel ezeltt trtntek oktatsnak elssorban ugyan az esemnyek, az sszefggsek s a kiemelked szemlyisgek bemutatsa a clja, de a tanulk vonatkoz ismeretei meglehetsen hzagosak, tudsuk szintje elssorban az ket tant pedaggustl fgg. (Az ltalnosban 1-2 rt, a kzpiskolban 5-6 rt sznnak az esemnyek felidzsre, s a tanroknak az informcitadshoz meglehetsen szegnyes segdanyag ll rendelkezskre.)
Zavar a fejekben
A felmrs eredmnye szerint 1956-rl a megkrdezettek kzel 20 szzalka egyltaln nem tanult, s a tmaismeret mennyisgt s minsgt csupn kzepesre rtkeltk azok is, akiknek oktattk ezt az idszakot.
1956-ot csak minden 10. dik tartja a hrom legnagyobb nemzeti tettek egyiknek, Nagy Imrt minden 5. sorolja a legjelentsebb trtnelmi szemlyisgek kz. A forradalom kitrsnek okait a tbbsg az idegen megszllsban ltja, a demokrcia s a jobb letsznvonal utni vgyat kevesen emltik.
A fiatalok keverik az 1848-as, az 1956-os s az 1990-es esemnyeket. Ezt az mutatja, amikor az 1956-ban rsztvevk nevt a kvetkezkppen soroljk fel: Nagy Imre, Kdr, Rkosi, Ger, Kossuth, Petfi, Sztlin.
Pldakpek
A dikok legjelentsebbnek tartott politikai szemlyisgek listjn Kossuth, Szchenyi, Istvn kirly, nem sokkal htrbb Nagy Imre szerepel. Ugyanakkor pozitvum, hogy a megkrdezettek 57 szzalka szerint a forradalom oldaln harcolk a mai fiatalok pldakpei lehetnek.
A pedaggusok szerint a tudsgyarapts egyik eszkze az internet lehet, amit a tanulk nemcsak jtkra, hanem kutatmunkra, kiseladsokra val felkszlsre is hasznlnak. Ezrt tervezik az 1956-os forradalommal foglalkoz szmtgpes jtk bevezetst, hogy a flvszzada trtntekrl az eddigieknl tfogbb, az esemnyek mlyebb sszefggseire is rmutat informcikat kapjanak a fiatalok.
forrs: Index